SVIA – Meet the Creatures #tbt

Innan vi presenterade den konceptuella idén för SVIA våren 2014 hade vi en kort men tydlig brief – eller kalla det önskan – som låg till grund för att utmana både oss och uppdragsgivaren. Modet att tänka och göra annorlunda – en grundsten i hela SVIAs verksamhet. Att möta sin målgrupp med traditionella medel ligger inte för dem. Att leda och utveckla är naturligt och måste också synas i den visuella kommunikationen. Liksom engagemang och arbetsglädje. Att ljudet av smällen när tänkt trycksak skulle ”daska i bordsskivan” var mer avgörande än antal sidor gav både det kreativa teamet och vår partner in crime på tryckeriet motivation och hjärtklappning (rekommenderas varmt till fler uppdragsgivare)!

”Ett idédrivet teknikföretag. SVIA är människorna, idéerna, engagemanget och initativkraften. Medarbetarna är otåliga. De tänker ständigt på kombinationen teknik, flexibilitet och standardisering. De är kompetenta, de vill att du ska gilla deras idéer. Företagets själ är entreprenörens. De älskar utmaningar. De vill ha roligt. Att bevara företagets entreprenörssjäl även i snabb tillväxt är den största utmaningen. Och de tänker klara det.” Lite så beskrevs företaget med hjälp av vår fantastiska copy Mats Janson.

Hur valde vi då att skapa en story kring ett företag som tillverkar automationslösningar för maskinbetjäning. Standardiserade produkter med ett egenutvecklat visionsystem som ger robotarna ögon…. Vi landade i en byline. ”They’re here with a purpose. They’ve come to feed the machines”.

Det visuella konceptet svarar inte på alla frågor vid första anblicken. Det är menat så. Ari Kesti, en av grundarna av företaget, lutar sig mot ett citat av Albert Einstein ”Logic can take you from A to B. Imagination can take you everywhere”. Mer av hans egen story bakom varumärket SVIA, visionen och målsättningen finns numera dokumenterat i trycksaken som låter rätt nice när man släpper den ifrån sig! Bekanta er gärna närmare med SVIAs produkter på hemsidan; extremt uthålliga, felexibla, prisvärda, kompakta, snygga, användarvänliga och startklara. Och fullkomligt outtröttliga.

Concept and Graphic Design: Flodin Fernström. Illustrator: S. Flodin. Styling & Creative Direction: M. Fernström. Photo: T Alvreten. Hair & Make up: Galina Nurmi and Janina Granroth. Copy: Herr Janson. Webdesign: Grand Public. Print: Ark-Tryckaren. Models: Avenuemodeller.