Vinnare i Svenska Publishingpriset

Svenska Publishingpriset – en heltäckande kommunikationstävling fristående från branschens organisationer – omfattar de flesta etablerade former av kommunikation. Juryn bedömer hela den tävlande produkten – inte bara till exempel dess design. Om ett budskap ska nå fram, krävs så mycket mer, alltså bedömer juryn också textinnehåll och visuellt innehåll samt, beroende på typ av tävlingsbidrag, regi (film), fysiskt utförande (print) och användbarhet (webbplats).

http://svia.se

 

INNOVATIVT OCH OTRADITIONELLT = SANT

Vår konceptidé för SVIA – som sedan i våras ingår i ABB:s verksamhet Robotics inom divisionen Discrete Automation and Motion – är allt annat än traditionell i sin bransch. Vi har arbetat med företaget sedan 2006 och haft förmånen att profilera och förpacka marknadsmaterial i många kanaler och sammanhang; alltid med målsättning att kommunicera annorlunda och banbrytande.

SVIA har alltid ett innovativt fokus och att delges en brief med tydlig målsättning att lägga ribban så högt att ”vi kan vinna pris” är exakt den typ av utmaningar vi gärna antar! Att ett drygt år senare vinna en kategori och komma på andra plats i den andra av två nomineringar i Svenska Publishingpriset ser vi som ett lika gott betyg som det vi ger SVIA i retur! Större mod är svårt att uppbringa! Att jobba i ett nära samarbete med gemensamt förtroende för den kompetens som finns inom teamet är den största styrkan. Och vi är mycket stolta över resultatet som samarbetet genererat!

LITE OROLIG FÖR METAFOREN


– Jag var lite orolig att vi gått för långt med vår idé om ”the creatures” som en metafor för våra robotlösningar. I introduktionsfilmen på hemsidan spelas de bland annat av en duktig parkour-utövare som gör volter genom Smålandsskogarna för att visa hur flexibla våra produkter är. Ett vågat grepp, men det ska pirra i magen när man gör något bra, berättar Martin Skyborn, marknadschef på SVIA.

– Design blir allt viktigare inom alla branscher. Verkstadsindustrin är inget undantag. Den utvecklingen är vi en del av, både när det gäller våra robotceller och vår kommunikation, menar Martin Skyborn.

ALLT LJUS PÅ ALLA

Vi vill tacka SVIA och den underbara arbetsgruppen som såg till att konceptet tog absolut höjd och så långt mycket högre än Småländska trädtoppar nästgårds tidigare HK!

Utöver vår (Flodin Fernströms) roll med Kund-, Projekt- och Designansvar bestod de kreativa och utmanande arbetsrollerna av och mellan Fotograf Alvreten, Stylist och Modellcasting: Marie Fernström, Håroch Makeupartister: Janina Granroth, Galina NurmiStunt: NaturOskar (Oskar Sandgren), Frida Lundberg, Illustratör (3D/2D): Susanne Flodin, Copywriter Mats Janson, Webbyrå: Grand Public, Johan Mårtensson, Chrille Peterson, Tryckeri: ArkTryckaren samt Projektledning och Rökmaskinist: Martin Skyborn, SVIA